Från 2 till 200 på 2 år 

LeanNova är framgångssagan som tog fart i samma ögonblick som Saab Automobile slog igen fabriken 2011. Ett gäng ingenjörer bestämde sig för att fånga upp all den kunskap som fanns i bilföretaget. De startade från scratch – och med på tåget fanns Mid Reklambyrå.

Historien bakom LeanNova handlar om ett löfte. Ett löfte om att ta tillvara all den teknisk erfarenheten som fanns i Saab och skapa ett nytt företag. Och nu vet vi att det var ett vinnande koncept – LeanNova växte snabbt och gick från två anställda till 200, på två år! I dag, tre år efter starten, har företaget flera kontor, bland annat i England och i Kina.

Mid Reklambyrå kom in i matchen redan innan första presskonferensen. Och på den vägen är det! Sedan dess har vi jobbat strategiskt med LeanNovas marknadsföring och kommunikation och ett naturligt samarbete har vuxit fram.

Världsledande kopplingar runt knuten

De fanns bara ett stenkast längre bort, på andra sidan kanalen. Den börsnoterade VBG-koncernen behövde bara gå över ån efter vatten när de letade nya idéer. 

En himla massa kopplingar – ja, VBG-koncernen, med säte i Vänersborg, säljer sina kopplingar som smör i solsken. Och de skeppas ut över hela världen. Då är det naturligtvis nog så viktigt att marknadsföringen och kommunikationen är på plats – och översätts till alla tänkbara språk.

VBG Group har ett flertal varumärken som vårdas ömt av ägaren. Här jobbar vi på Mid Reklambyrå med att ta fram marknadsföringsmaterial i stort och smått. Det kan handla om stora mässor världen över eller film och produktmaterial för nya produkter.

Ostron lockar hela Europa till Trollhättan

När NOVA Mat & Möten valde att arrangera European Oyster Opening Championships i Trollhättan var det säker många som undrade vad Trollhättan och ostron hade gemensamt. Och hur skulle man skapa intresse för att kunna öka intresset för sporten. Svaret är lika självklart som bra.

Det är egenligen inte så konstigt. Inte om man är restauratör, flerfaldig svensk mästare, världsmästare i ostronöppning 2000 och arrangör av Europamästerskapen sedan starten 2004. Med den meritlistan stod det klart att Per Olofsson och tillsammans med sina kompanioner på NOVA Mat & Möten skulle satsa på att få det europeiska mästerskapet till Trollhättan. 

Eventet har växt kraftigt för varje år och huseras nu i gigantiska NOVA Arena på Innovatumområdet i Trollhättan. Men bakom framgången finns inte bara enorm drivkraft och engagerade tävlanden. Mid Reklambyrå har arbetat fram en grafisk profil och marknadsföring som på ett stilrent och effektivt sätt ska nå ut och profilera mästerskapet i hela Europa. 

Att marknadsföra Trollhättans kulinariska pärla

En anrik byggnad, Rickard Halleröd, en hängiven personal och en utsikt utöver det vanliga. MID fick i uppdrag att hitta balans mellan form och funktion och tog fram ett marknadsmaterial som ska andas kvalitet och känsla. Och en total kärlek till god mat och bra service. 

Sinnenas Hus är en metafor för ett sätt att tänka kring maten, miljön och allt Albert har att erbjuda Att skapa upplevelser som berör alla dina sinnen. Denna känsla går som en röd tråd genom hela verksamheten. En slags ledstjärna som alltid finns där i kommunikationen med gästerna. Det var denna känslan som vi fick uppdraget att kommunicera ut. Och det har varit en underbar resa bland rykande kastruller, mysiga rum och anrik miljö.

MID har hjälpt Albert med att producera en webbplats som ska vara tydlig, ren och enkel att använda. Vi valde att jobba med bilder för att visa upp Albert i all sin prakt. Foto, design och kommunikation mixades till en innehållsrik webbplats tillsammans med kunden. Till detta har vi även producerat en broschyr för bröllop och en snygg eventfolder. Gå gärna in på Alberts webbplats och klicka runt. Vi kan lova att det kommer att vattnas i munnen.

Det blåser nya vindar i Lysekil

Leva i Lysekil satsar på nytt och stort med egenproducerad el från de båda vindkraftverken på Humlekärr. 

Namnet må vara nytt och tillkom först 2008, men verksamheten är betydligt äldre än så. Redan i mitten av 1990-talet såg Leva som då gick under namnet Lysekils Energi AB dagens ljus. Kommunal förvaltning hade börjat flytta över elnätet och elhandeln till bolaget, ett uppdrag som den tekniska förvaltningen tidigare hanterat. Under 2000-talet har sedan bolaget breddat sin verksamhet, helt i linje med de beslut som tagits om att bolaget skulle bli starkare och växa med nya verksamheter. 

Mid reklambyrå har hjälpt Leva att skapa en modern och informativ hemsida som samtidigt skulle vara en bra grund till deras nya satsning med egenproducerad el. Ett spännande och roligt uppdrag som även lett till vidare sammarbeten. Vi spår en ljus framtid.